AKU CUMA HAMBA HINA LAGI BANYAK DOSA.TIDAK LAYAK BERGELAR PENCINTA_TARBIAH

Sesungguhnya sebaik-baik tarbiah adalah tarbiah Allah.

Isu menarik yang boleh kita bincangkan tentang prejudis dan pasti mengundang banyak kontra dari pro. Tidak dinafikan antara lelaki dan wanita berpotensi untuk cerewet, tetapi kalau ia dirujuk kepada siapa yang lebih? Maka jawapannya adalah merujuk kepada satu gender dan gua tidak bercadang untuk menghuraikan secara lebih lanjut.

Sememangnya kita digalakkan untuk bersangka baik kepada sesiapa sahaja. Tetapi prejudis juga perlu. Prasangka baik ataupun prasangka buruk itu sebenarnya sama tidak baiknya. Prasangka baik akan menimbulkan kekecewaan jika realitinya tidak baik. Prasangka buruk akan menimbulkan sebaliknya pula pada hal yang mungkin realitinya baik.



Dalam apa jua tanggapan kita perlu rasional, bukan emosional. Wanita sering di kaitkan dengan emosi untuk menguasai keadaan sehingga membelakangkan rasional. Sehingga timbul pendapat yang mengatakan bahawa apabila emosi menguasai diri terabailah didalamnya unsur kejiwaan iaitu rasional. Dominasi salah satu pihak secara berlebihan akan mengakibatkan kelumpuhan psiko dan terjebak dalam ketidak seimbangan mental. Secara score psikologinya, markah 50-50 adalah manusia yg paling ideal…

So kesimpulanya kdg kala prejudis itu perlu tapi jgn smpai kita terlalu prejudis,ada bantahan?

0 comments:

Post a Comment