AKU CUMA HAMBA HINA LAGI BANYAK DOSA.TIDAK LAYAK BERGELAR PENCINTA_TARBIAH

Sesungguhnya sebaik-baik tarbiah adalah tarbiah Allah.

Mesej dr no x dikenali:Jagalah hati wahai sang daie

Irama messagetone telefon bimbit tiba-tiba bergema.

One message receive.

Saya tekan punat view. Oh ada mesej dari no tidak dikenali.

"Assalamualaikum, sedikit renungan untuk kita semua. Bila daie tidak menjaga hatinya, maka rosaklah dirinya,terfitnahlah Islam kerananya dan runtuhlah dakwah di tangannya. Ya akh.. kejayaan dakwah bukanlah terletak pada kepandaian seorang daie berkata-kata tapi terletak pada keikhlasan dan kebersihan hatinya. maka waspadalah hatimu agar ia terselamat dari kekotoran nafsu yang menipu.."

Saya terkejut tetapi pada yang sama rasa gembira menyelinap di hati. Sebuah nasihat yang amat-amat berguna padaku, getus hati. Saya terkejut kerana saya jarang mendapat mesej berbentuk begini.Tapi saya tidak tahu sapa pemilik no berkenaan,tertanya-tanya sapakah gerangan.

Saya tekan punat reply.

Salam,sapa nta/nti :-)

Message sent.

Kemudian saya menerima balasan
Sapa x penting yg pnting apa disampaikan.

Benar. Benar sekali kandungan mesej itu. Saya baca berulang kali.

Sebagai motivasi. Saya muhasabahkan diri kembali.

Memang hati adalah tempat segalanya tersimpan dan tempat bermulanya segala tindakan. Hati adalah pusat kawalan manusia.

Benarlah sabda baginda nabi SAW.

Sesungguhnya di dalam jasad manusia ada seketul daging. Jika baik ia, maka baiklah seluruh anggota. Jika ia rosak, maka rosaklah seluruh anggota badan. ketahuilah ia adalah hati.

Saya yakin hadis ini sebilangan besar dari kita sudah menghafalnya dek kerana banyak kali di ungkapkan oleh ustaz dan di dalam kuliah-kuliah ilmu.

Doktor pakar dalam penyakit hati, Al Imam Al Ghazali telah menyatakan di dalam salah satu kitab besar karangannya, Ihya' Ulumuddin:

Apabila hati di dalam kecelaruan, seseorang itu tidak mampu untuk melaksanakan ibadat dan pekerjaan-pekerjaan lainnya dengan sempurna.

Maka sangat jelaslah kejernihan hati dan ketenangan hati itu maha penting sekali bagi semua daie. Perlu ditekankan, semua manusia yang melafazkan kalimah syahadah adalah daie,bukan hanya tertakluk kepada yang bergelar ustaz. Minda mesti dibebas dari pemikiran ini.

Kematian hati

Jujurnya saya merasakan saya tidak layak untuk membicarakan tentang penyakit hati dan ubat-ubat hati. Tetapi kerana rasa ingin berkongsi dari apa yang saya dapat dari kuliah agama, buku-buku dan lain-lain, saya lontarkan sedikit coretan mengenai ia. Dengan harapan ia memberi manfaat dan kebaikan kepada saya dan sahabat-sahabat.

Hati umpama tumbuh-tumbuhan.

Andai tumbuh-tumbuhan memerlukan beberapa elemen-elemen yang penting untuk meneruskan hidup dan agar dapat tumbuh subur dan membesar. Vitamim, garam mineral, air, karbon dioksida dan yang lain-lain adalah elemen penting bagi sebuah pokok.

Bagaimana kalau ia tidak dibekalkan dengan semua itu. Hukum alam mengatakan ia pasti layu dan mati. Ya, ia pasti mati akhirnya. Mana mungkin ia dapat hidup tanpa semua keperluan itu. Kecuali dengan izin sang pencipta.

Hati pun begitu.

Ia amat- amat memerlukan beberapa elemen untuk terus hidup segar dan sihat. Jika tidak ,ia juga akan mati.

Hati yang mati ada beberapa tanda. Ulama' telah mengariskan beberapa tanda hati yang mati. Antaranya merasa seronok bila melakukan dosa dan maksiat, suka mengingkari perintah Allah, suka bertengkar pada sesuatu yang tidak memberi manfaat kepada agama, sukar untuk mengalirkan air mata taubat dan benci kepada golongan alim ulama'.

Ada tanda-tanda ini pada kita??

Tepuk dada tanya iman.

Hati yang mati mampu dihidupkan kembali. Tidak seperti tumbuhan tadi yang matinya ia tidak akan hidup kembali. Hati memang berlainan.

Beberapa perkara mesti kita tahu dan amalkan untuk menghidupkan kembali hati yang layu dan mati.

Imam Ibnu 'Athaillah as Sakandari dalam kitabnya, Al Hikam menggariskan beberapa panduan untuk menghidupka kembali hati.

Katanya :

Hidup hati itu dengan tiga perkara. Zuhud dengan dunia, zikrullah dan bergaul dengan aulia Allah.

Selain itu ulama' - ulama' lain menggariskan beberapa lagi panduan merawat hati ini.

Antaranya, membaca dan memahami ayat-ayat Allah di dalam Al Quranul Karim. Mendekatkan diri dengan amalan-amalan sunat, memperbanyakkan zikir dan memohon ampun padaNya, mengamalkan perintah Allah dengan ikhlas dan memastikan sumber makanan dan pakaian dari sumber-sumber yang halal.

Selain itu menundukkan pandangan dari melihat perkara-perkara yang diharamkan oleh Allah. Mengenai hal ini, saya teringat satu lagu yang dinyanyikan kumpulan Hijjaz.

Mata Hati

Pandangan mata selalu menipu
Pandangan akal selalu tersalah
Pandangan nafsu selalu melulu
Pandangan hati itu yang hakiki
Kalau hati itu bersih

Hati kalau terlalu bersih
Pandangannya kan menembusi hijab
Hati jika sudah bersih
Firasatnya tepat kehendak Allah
Tapi hati bila dikotori
Bisikannya bukan lagi kebenaran
Hati tempat jatuhnya pandangan Allah
Jasad lahir tumpuan manusia
Utamakanlah pandangan Allah
Daripada pandangan manusia


Sebenarnya masih banyak tanda matinya hati dan panduan membersihkan dan menghidupkan hati. Sangat banyak. Bukalah buku-buku agama dan hadirlah masjis-majlis ilmu. Di samping ia membersihkan hati ia memberi ilmu yang amat bernilai.

Sekadar itu sahaja yang saya rasa dapat saya kongsi bersama. Semoga Allah mengira amalan kecilku ini sebagai amalan kebaikkan yang besar ganjarannya disisiNya.

Pesan terakhir saya pada diri dan sahabat,. Kita adalah daie yang dipilih oleh Allah, marilah kita sama-sama membersihkan hati dan sucikan kembali niat dihati dalam melakukan kebaikkan dan mencegah kemungkaran. Wallahu 'alam.

0 comments:

Post a Comment