AKU CUMA HAMBA HINA LAGI BANYAK DOSA.TIDAK LAYAK BERGELAR PENCINTA_TARBIAH

Sesungguhnya sebaik-baik tarbiah adalah tarbiah Allah.

BERSIH 2.0:Rundingan VS Demonstrasi

Sultan Mizan merangkap 1st Man Of Malaysia sudah bertitiah. Sultan mahu kedua-dua pihak mahu sama ada kerajaan Barisan Nasional dan BERSIH menyelesaikan isu pilihan raya di meja rundingan. Walaupun ada pihak bongkak dan sombong menutup pintu rundingan, titah Yang DiPertuan Agong memberi sinar harapan kepada semua rakyat jelata.

Ketua Koordinator dan President PAS hari ini bersetuju 100% saranan YDPA. Kita masih menunggu adakah pihak kerajaan mahu menyahut seruan ini.Pada asalnya Bersih 2.0 bukan mahu “berperang” dengan BN. Malah target sebenar adalah SPR yang sangat sepatutnya menjadi badan berkecuali seolah berlagak seperti cawangan BN.

Batal Demonstrasi

Dalam statement Ambiga di Malaysiakini, beliau akan membatalkan perhimpunan sekiranya itu kehendak Sultan dan akan selesaikan dimeja rundingan.Sekiranya kedua-dua pihak mahu duduk semeja, apa keperluan untuk berdemonstarsi lagi??

Quraisy telah menahan Uthman agak lama juga, kerana mereka hendak bermesyuarat sesama mereka untuk membuat keputusan yang muktamad, untuk mereka berikan kepada Uthman sebagai jawapan kepada perutusan yang akan dibawa oleh Uthman kepada Rasulullah, oleh itu maka tersebar luas berita yang mengatakan Uthman telah dibunuh oleh pihak Quraisy, sehingga Rasulullah sendiri telah menegaskan dengan katanya:


"Kita tidak akan beredar dari sini hinggalah kita memerangi mereka".


Untuk itu Baginda meminta para sahabatnya berikrar dengan satu bai'ah (sumpah setia), berduyun-duyun mereka ke hadapan Rasulullah memberi bai'ah untuk tidak akan bergerak dan berundur, berbai'ah secara jamaie untuk mati bersama.


Diceritakan orang-orang yang mula meletakkan tangannya ialah Abu Sinan al-Usdi, kemudian Salamah bin al-Akwa' untuk mati bersama, tiga kali di permulaan di pertengahan dan penyudah, malah Rasulullah memegang tangannya sendiri dengan berkata:


"Tangan ini mewakili Uthman".


Setelah selesai bai'ah, Uthman pun datang, maka beliau pun turut berbai'ah, tiada seorang pun yang melarikan diri kecuali seorang munafiq sahaja yang bernama Jad bin Qais. Upacara bai'ah ini Rasulullah langsungkan di bawah sepohon kayu, Umar memegang tangan Rasulullah manakala Ma'qal bin Yasar memegang ranting pokok berkenaan bagi pihak Rasulullah, inilah bai'ah al-Ridwan yang diturunkan padanya ayat al-Quran yang bermaksud:



"Sesungguhnya Allah telah meredhai terhadap orang-orang mukmin ketika mereka berbai'ah kepada engkau di bawah sepohon pokok".
(al-fath: 18)



Pihak Quraisy mengetahui situasi yang cemas itu, sehubungan dengan itu, mereka segera menghantar Suhail bin Amru untuk menerima perjanjian berkenaan, melalui perjanjian pihak Quraisy menyatakan supaya Rasulullah dan para sahabatnya harus pulang ke Madinah tanpa peribadatan Umrah pada tahun ini, supaya tidak menjadi buah mulut bangsa Arab, bahawa mereka memasuki Makkah secara kekerasan.


Maka Suhail bin Amru pun datang menemui Rasulullah: Apabila Rasul melihat Suhail, Baginda pun menyebut:


"Allah mempermudahkan urusan kamu".


Quraisy bermaksud untuk berdamai, kerana itu diutusnya orang ini. Suhail tiba dan bercakap dengan panjang lebar, mereka berdua bersetuju dengan asas-asas perdamaian (Raheeq Maktum)



Rakyat Merungut?

Mesti ada dikalangan masyarakat yang sudah menyerahkan jiwa dan raga untuk BERSIH 2.0 akan merungut dan marah dengan keputusan jika demonstarsi di batalkan. Paling kurang mereka akan bermasam muka dan benci dengan hati. Perkara ini pernah berlaku sewaktu sewaktu perjanjian hudaibiyyah

Selepas Rasulullah selesai soal perjanjian perdamaian, Baginda pun menyeru kepada sidang muslimin dengan sabdanya:

"Ayuh sekarang kamu boleh bersembelih".

Demi Allah tak seorang pun bertindak, hingga terpaksa Baginda menyeru tiga kali, namun masih tiada siapa pun yang menyahut. Dengan keadaan berduka Rasulullah bangun dan masuk ke dalam khemah, menemui isterinya Ummu Salamah. Baginda menceritakan kepadanya, hal kaum muslimin yang tidak memberi respon kepada seruannya.

Maka jawab Ummu Salamah:

"Apakah tuan hamba mahu mereka semua lakukan itu?" Ayuh Rasulullah, sembelihkan qurban itu tanpa menyebut apa-apa suruhan pun, kemudian jemput tukang cukur mencukur rambut tuan hamba". (Raheeq Maktum)


Sahabat Rasulullah s.a.w yang patuh dengan segala arahan tiba-tiba berdiam diri bila Rasulullah s.a.w menyeru untuk bertahalul dan membayar dam.Sedangkan sahabat yang diredhai Allah didunia lagi agak kecewa dengan keputusan nabi. Akhirnya selepas Rasulullah s.a.w sendiri mencukur rambut dan menyembelih unta, sahabat-sahabat tersedar dari lamunan dan mengikut segala arahan baginda nabiu s.a.w

Musuh akan memungkiri janji?

Mungkin ada yang berandaian sekiranya rundingan berjaya, adakah BN dan SPR akan mengotakan janji? Itu persoalan masa depan yang belum pasti akan berlaku. Persoalan sekarang adakah kedua-dua pihak bersetuju untuk berunding?

Jika setuju jalankan rundingan dan cari alternative lain untuk mengantikan demonstrasi di jalan seperti ceramah mega di stadium melawati dan lain-lain agenda yang di rasakan sesuai untuk menghargai sokongan tidak belah bagi rakyat kepada BERSIH 2.0.Kemenangan bukan terletak pada kekuatan jasad manusia bahkan kekuatan sebenar datang dari hati yang bulat kepada Allah s.w.t

Mereka yang memungkiri janji pasti akan mendapat kekalahan didunia dan kehinaan diakhirat seperti yang berlaku kepada kaum musyrikin Quraisy. Rakyat sekarang menilai kedua-dua pihak.Jika BN masih berdiam diri sehingga 9 Julai, kita tak teragak-agak untuk turun dijalanan.

Kita tunggu dan lihat, siapa dikalangan kita yang akan membuat keputusan yang BERSIH dihati masyarakat dan disisi Rabbul Jalil.

p/s: sekiranya rundingan dapat dilaksanakan, maka BERSIH mendapat kemenangan yang PERTAMA..!!
Dan apa sahaja keputusan dari TG President dan parti, saya akan patuh.

0 comments:

Post a Comment