AKU CUMA HAMBA HINA LAGI BANYAK DOSA.TIDAK LAYAK BERGELAR PENCINTA_TARBIAH

Sesungguhnya sebaik-baik tarbiah adalah tarbiah Allah.

Hari terakhir Sebagai Guru Kafa

Hari ini merupakan hari terakhir penulis sebagai guru kafa Sekolah Agama Rakyat Al-Hidayah Balok Pantai.Tanpa diduga 3 bulan aku mengajar begitu cepat berlalu.Terlalu banyak pengalaman menarik yang aku dapat.Ringkasan pengalaman aku mengajar:

Akhir Mac-Aku dan Bukhari pergi ke sekolah kafa dan diinterview oleh Guru Penolong kanan sekolah terbabit.org gelar dia sebagai 'Che Su'.apapun aku berterima kasih pada Kak Mawarni seniorku di Ihsan dulu yg recommend namaku kpd Che Su utk jd Guru sementara..hmm..hari tu pergi dah kena 'pukul' dgn che su dah..yala kami pergi dgn pakai baju melayu raihan je tanpa kopiah pastu che su ckp mengajar kena pakai kopiah semua.hmm..silap x pakai kopiah..ingat ok dah g pakai baju melayu raihan tu

1April-Hari pertama aku mengajar.Masa g sekolah tu rasa lain je.Yala budak2 pandang pelik je.sbnr kami x jumpa Guru besar lagi.Org gelar sbg Ayahlong.Mula2 ada ustazah tu minta masuk kelas darjah 5.Biasala awal2 mengajar x buat apa.Just taaruf dan main game..hmm..pastu jumpa ayahlong dan Che Su.secara rasmi kira aku mulakan tugas mengajarla kat sekolah kafa ni tapi..hmm kena lg dgn Che Su aku ni.Yala aku main 'goreng pisang' dgn budak2 ni.Jd Che Su ingatkan ajar lagu islamik kat budak2..Sesi pengajaran berjalan.aku ditugaskan mengajar darjah 6,bukhari pegang darjah 4..aku relaks skitla sebab darjah 6 dtg Khamis dgn jumaat je.tp hari2 lain aku mengajar Darjah 4 atau 5 samada Quran atau mata pelajaran arab mcm aqidah,ibadah semua tula.


Mei-Dah sebulan rupanya mengajar.pastu bulan ni juga sekolah buat sambutan hari guru.Yg bestnya aku ingat, sepatutnya guru kena wat persembahan tiap sorg tp aku dan Bukhari x tau pun,ada yg bersajak dan mcm lg.and then kami buat persembahan on the spot..nak tau apa..nyanyi lagu Al-Amal.hahahahha.pas nyanyi tu timbul idea dr Che Su nak suruh budak nyanyi lagu tu wajib time perhimpunan.pastu menurut che su dr situ dia tau fikrah kami.hahahaha.yala che su ckp perkara pertama dia tgok bila ada Ust baru ngajar ialah fikrah.kena hijau gakla..no budak umno..hahahhaha


Akhir Mei lak ada periksa pertengahan tahun.hmm.aku dtg kira jaga periksa jela.tp pas periksa tula perit,nak tanda kertas lg,kira markah la,buat kptsn budakla,tulis laporan buku rekodla..hmm..tp mujur darjah 6 sikit je.16 org je.jd sng kerja aku.mcm Bukhari budak kelas dia dkt 40.lh perit nak tanda kertas.pastu aku dan Bukhari pun siapkan liril lagu Al-Amal gak utk budak2 ni nyanyi setiap kali perhimpunan hari Isnin..

Jun-aku ingat lagi masa 25 jun guru2 buat majlis perpisahan dah dgn kitorg..mkn laksa..best...pastu dpt hadiah kain pelikat lak tu.hahahaha..sebelum nak kuar tu sempatla aku tgkap gmbar dgn budak2 ni..nak tgok gmbar mereka tgok facebook aku..pastu 30 jun kelas Bukhari buat majlis perpisahan.mknnya lg mewah..nasi lemak ada,bihun goreng,kuih2 semua dan air berkarbonat..and dpt juga hadiah ada sorg budak bg..dpt kain tuala and aku tima gaji terakhir..Rm200 je.cukupla..apapun memang menarik ngajar ni..dari sini baru aku tau menjadi guru bukan mudah..mana x, budak2 bukan main nakal sampai aku denda mcm kat dorg...kalo kat surau biasa aku dgn Bukhari gilir jd imam..dlm surau pun budak bising..nak kawal keadaan ajak budak berzikir..hmm.apapun aku akan merindui Kafa ni..peninggalan kami yg paling diingati ialah budak2 setiap Isnin akan nyanyi lagu al-amal.x angka dr persembahan spontan kami masa hari guru tu boleh buatkan lagu tu dinyanyikan setiap Isnin semasa perhimpunan..kurg mereka faham maksud lagu tu dan ada skit fikrah Islam...

0 comments:

Post a Comment