AKU CUMA HAMBA HINA LAGI BANYAK DOSA.TIDAK LAYAK BERGELAR PENCINTA_TARBIAH

Sesungguhnya sebaik-baik tarbiah adalah tarbiah Allah.

AKU MESTI KUAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

Di kala ini emosiku masih lagi sedih.pelbagai perkara telah menimpaku.Dari ditukarkan course kepada perkara peribadi.Selain masalah akademik aku ditimpa dengan masalah peribadi yang terlalu personal untuk aku nyatakan.Pagi ini aku lebih banyak termenung dan bermuram sahaja.Aku tak tahu lagi apa perlu aku buat.Di kala aku menulis ini pun aku menahan air mataku dari jatuh.Aku sedar sungguh besar ujian Allah ini.Tak besar mana aku kira dibandingkan ujian pejuang-pejuang Islam yang lalu serta para sahabat yang lagi hebat Allah uji mereka

Masalah peribadiku terlalu personal.Usah ditanya masalah apa tetapi ia lebih kepada masalah hatiku sendiri yang semakin jauh mengingatiNya.Di kala aku melayari ruangan perbincangan untuk para pejuang agama Allah aku tertarik pada satu gambar.gambar itu menunjukkan seorang sahabiah yang begitu tabah menghadapi ujian yang lagi besar banding diriku ini.Sahabiah itu merupakan anak sulung dan telah kehilangan kedua ibu bapanya.Jadi tugas sebagai seorang ayah dan ibu dipikulnya.Mulanya dia kehilangan ibunya yang mengalai kanser.Kemudian berapa bulan kemudian ayahnya pula dipanggil.Adik-adiknya semua masih kecil.Apa yang menakjubkan ayahnya dipanggil ketika beliau sedang menjalani program tarbiah.Apa yang menarik beliau begitu tabah menghadapinya.Malah melalui gambar ini beliau masih boleh tersenyum lagi sambil mendukung adiknya.gambar ini diambil ketika rombongan para mujahid dan mujahidah agama Allah ke rumahnya.

Jadi perlukah aku terus bersedih?Pagi tadi aku terlalu stress sampai kepalaku berdenyut.Aku cuma bersandar dan terbaring di katil sahaja.Aku merasakan aku insan malang dan bermacam lagi.Sungguh tidak tabah aku menghadapi ujian yang cuma sedikit.Betul seperti orang selalu kata kita akan menghargai sesuatu apabila kita kehilangannya.Aku telah 'kehilangan sesuatu'.Ia bukan berkaitan course yang aku kena tukar sebelum ini.Tapi aku kena tabahkan diri.Aku perlu kuat.Pada mereka yang tahu masalah sebenar aku nasihatilah aku.Aku akan kuat.Aku tak mahu dilabel sebagai orang yang lemah semangat.Ada komen yang aku terima untuk post aku yang lepas yang mengatakan aku tidak tabah dan berbagai lagi komen dari mereka.Terima kasih kerana prihatin padaku.

Selepas zuhur tadi aku muhasabah diriku balik.Sungguh mungkin inilah ujian yang ditimpa padaku kerana dosaku juga selama ini.Aku redha dengan 'kehilangan' ini.Aku perlu bangkit.Aku tidak harus terus begini.Aku perlu kuat!!!!!!!!Terima kasih sahabat yang memberi semangat padaku.Selepas ditimpa masalah akademik aku ditimpa masalah lain pula.bagai jatuh ditimpa tangga.Pada sahabat yang membaca jangan ditanya masalah apa pula aku ini.Cukup aku tak mahu ingat lagi.Semua disebabkan dosaku sendiri juga.Semua disebabkan hatiku jauh dari Allah.Ketika aku mula buat blog ini aku niatkan untuk menjadi tempat salurkan dakwah tapi kini aku menyalahguna pula untuk meluah apa yang terbuku di hati.sahabat ingatlah firman Allah yang bermaksud 'Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"

Buat sahabat semua maaf ku pinta andai diri ini banyak melakukan dosa.Aku tidak akan menangis lagi kerana aku telah berjanji dengan 'seseorang' yang aku akan kuat menghadapi segalanya.Aku mahu bangkit.Biarlah air mata ini menangis mengenangkan dosa padanya dari mengalir pada perkara tak sepatutnya.Aku mesti kuat.Aku mesti kuat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Aku kan PENCINTA TARBIAH!!!!!!!!!!!!!!!!1

2 comments:

Salam my dear akhi..

This reminds me about my own struggle to score during EPT. I determined to get level 5 above. I conditioned my mind to have the tension to score, and, never give consent to get below that particular level.

But Allah didn't allow me.

I felt really down. I've no choice, but to face 2 years AED program instead of 1 year. I lost my self-esteem to strive forward. I don't know what to do, just, it can't be helped.

Indeed, I totally was wrong.

I was quite relief all of my friends in my dorm are the same level as I am. They also scored English in SPM but, Allah didn't allow them so in EPT. But they always seem happy-go-lucky, and relax for the 'fate'.

I learn SOMETHING.

As far as I learned a lot, without doubt, without tribulation of surging waves, I tend to see as if I will forever learn in comfort zone, happily whatsoever.

Yes, I was totally wrong!

And I believe, this is the education, farther than our friends experienced,It's the EDUCATION FROM ALLAH HIMSELF. He is going to teach us the meaning of PATIENCE, SINCERITY, DETERMINATION. Just go on dear.

I know, I'd felt that as well.

Because of this, I scored 3.5 GPA twice.

Remember, there's a lot we're going to face afterward. Just be in it, believe in yourself, A NEW CHALLENGE.

I'm speaking to myself before others, ++ asking for forgiveness of my former naqib..

 

salam buat anak usrahku
tima kasih kerana beri kata semangat pada ana.ana akan kuat hadapi ini.mungkin inilah tarbiah dari Allah.Allah mahu uji iman ana.mungkin ujian ini adalah sebagap kafarah terhadap dosa ana selama ini

 

Post a Comment