AKU CUMA HAMBA HINA LAGI BANYAK DOSA.TIDAK LAYAK BERGELAR PENCINTA_TARBIAH

Sesungguhnya sebaik-baik tarbiah adalah tarbiah Allah.

Cerpen 1:Mengapa Masih Membujang?

Hari ini Suhaili menghadiri majlis perkahwinan sahabat perjuangannya semasa di universiti dulu.Umur Suhaili sekarang sudah 30 tahun,berkhidmat sebagai pembantu penyelidikan perubatan di Hospital Tengku Ampuan Afzan,Kuantan.Dia sudah 5 tahun menamatkan pengajiannya dalam bidang biomedic.

"Memang padan ya Asrul dengan Rahimah tu kan,dulu di kampus mereka sama bekerja dan terlibat dengan gerakan dakwah kampus"Saiful cuba memulakan bicara dengan Suhaili

"No komen la akhi,"acuh tak acuh je Suhaili menjawab bicara yang cuba dibawa oleh Saiful yang juga naqibnya ketika di alam kampus dulu.

Memang diakui Suhaili dan berapa orang sahabat lain cukup aktif dalam gerakan dakwah kampus tapi bukan mudah untuk aktif dalam perjuangan ini.Ada sahabatnya yang gugur setelah menempuh alam pekerjaan dan berkahwin.Bagi Suhaili dia masih aktif dengan perjuangannya dan kini dia memegang sebagai Ajk Pemuda sebuah parti gerakan Islam.

Dalam umur yang mencecah 30 sekarang semua sahabat seperjuangannya telah berkahwin dan membina baitu muslim kebanyakannya dengan teman sesama seperjuangan juga.Banyak kali juga unit baitu muslim berusaha mencari jodoh untuk Suhaili tetapi semua ditolak.

"Maaf ana tak nak berkahwin lagi,diri ana belum cukup mantap untuk membina sebuah baitu muslim,individu muslim pun ana tak cukup sempurna lagi,"itulah antara alasan Suhaili bila diajukan persoalan tentang perkahwinan.Berapa kali juga naqibnya Saiful berusaha mencari gadis solehah untuk Suhaili tapi semua ditolak.Pelik Suhaili nak gadis bagaimana lagi.

10 tahun lepas...

Suhaili baru sahaja habis mengikuti program tarbiah,memang agak letih dan pulang sahaja dia terus tersadai di katil.baru dia teringat untuk bertanya khabar Saadah,serikandi yang dia 'cop awal-awal' melalui sistem baitu muslim.Dengan kata lain Suhaili telah berpunya kerana sudah taqdim dengan Saadah.Tapi taqdim tak bermaksud semuanya bebas dari segi perhubungan.

"Maafkan ana ustaz,ana dah fikir masak-masak dan ana mahu putuskan ikatan taqdim ana dengan ustaz,ana tak mahu terikat,ana tak layak untuk ustaz dan biarlah hati ini hanya milikNya je.."tiba sahaja hp Suhaili menerima mesej dari Saadah,serikandi muda muslimat.

Hampir gugur jantung Suhaili..bagaimana dia mahu menjawab soalan dari unit baitu muslim..dulu dia yang beria berjumpa dengan unit baitu muslim mahu taqdim..dia yakin Saadah pilihan tepat untuknya walaupun umur mereka baru 20 tahun..terlalu awak untuk bicata tentang rumah tangga..

"Mengapa ustazah buat keputusan ini..dulu ustazah juga yang menerima ana dan berjanji untuk bina baitu muslim dan kita telah berjanji bukan..ana memang menaruh harapan pada ustazah..ana betul tulus dengan ikatan ini.."Suhaili cuba memujuk

"Maafkan ana kerana dulu terlalu tergesa menerima ustaz untuk taqdim..tapi ana tak tenteram dengan taqdim ini..andai ada jodoh antara ana dengan ustaz tak perlu taqdim x pa..maafkan ana.salam,"Saadah mematikan perbincangan.

Suhaili sedar yang air matanya mengalir dengan keputusan Saadah itu..bukannya dia terlalu mendambakan cinta manusia tapi dia juga seperti manusia lain punya fitrah untuk mencinta dan dicintai..ingin teman yang boleh membantu perjuanganya seperti Saidina Ali yang mempunyai Fatimah sebagai pendamping..

"Ya Allah.sesungguhnya cintaku hanya padaMu dan Rasul tapi aku juga punya fitrah seperti manusia biasa rasa untuk mempunyai teman hidup..ikhlas aku benar menyayangi Saadah keranaMu Allah dan aku mahu bina baitu muslim yang diredhaiNya bersama dia,"menangis Suhaili berdoa..memang Suhaili benar ikhlas pada Saadah tapi tak bermakna kecintaannya pada perjuangan Islam pudar.Malah dia bertemu Saadah di medan perjuangan inilah..

Setelah berapa tahun Suhaili menerima satu mesej dari Saadah.."Dijemput semua sahabat seperjuangan ke walimah ana pada 25Mei ini..doakan ana bahagia bersama suami ana,"diteliti lagi mesej yang diterima.Setelah peristiwa putus ikatan taqdim dengan Saadah,Suhaili tak pernah menerma mesej dari Saadah lagi..malah dia perasan Saadah seboleh mungkin akan mengelak bekerja dengan dia walaupun mereka di perjuangan yang sama.Suhaili teringat dia pernah diberi taklifat untuk menjadi pengarah satu program tarbiah dan Saadah sebagai timbalan pengarah tapi Saadah telah menarik diri..Rupanya peristiwa dulu masih berbekas di hati mereka..

Kini Suhaili selesa dengan kehidupanya..segala perasaanya pada Saadah masih tak dapat dihapuskan tapi dia perlu akui Saadah bukan jodohnya..itulah sebab juga hingga kini Suhaili masih bujang..dia tahu salah jika dia masih menaruh harapan pada Saadah tapi hatinya payah untuk berubah..Suhaili betul setia pada cintanya..

"Eh Suhaili,jauh mengelamun!"tiba beliau disampuk oleh teman lamanya Aziz
"Eh anta ni..buat kejut ana je!"lantas mereka bersalaman.

Aziz merupakan lelaki yang kini menjadi pemilik hati pada Saadah..Azizl lelaki yang berjaya menyunting Saadah serikandi yang diidam Suhaili selama ini.

"Suhaili..ana sebenar ada sesuatu yang penting untuk beriahu anta..ana harap anta dapat terima"Aziz cuna mulakan bicara..nampak serius

"Apa dia..Eh mana Saadah.Tak kan hadir ke walimah seorang diri je?"Suhaili cuba bertanya

Tanpa banyak bicara Aziz menceritakan hal sebenar.."Untuk pengetahuan ana sebenar menghidap kanser hati yang serius,doktor mengesahkan yang ana cuma punya masa untuk hidup 2 bulan saja lagi..ana harap anta akan mengambil Saadah sebagai isteri..ini amanah ana..ana tau anta sebenar pernah menaruh hati padanya bukan..ana juga tahu sebenar Saadah bukannya cintakan pada ana..walaupun berkahwin tapi hatinya pada anta Suhaili..dia melayan ana selama ini pun atas dasar tanggungjawab sebagai seorang isteri sahaja.."

"Maafkan ana ya akhi..mengapa anta berkata begitu..Saadah seorang serikandi..wanita solehah..anta ni cuba bergurau dengan ana kan..anta tak sakit kan.."Suhaili mula rasakan air matanya jatuh'

"Tidak ana tak bergurau..ambillah Saadah..ana hidup tak lama..ni amanah ana..ana pernah terbaca diarinya..dia meluahkan segala perasaanya pada anta..dia sebenar sayang pada anta bukan ana..tapi ana bersyukur kerana sempat dikurniakan seorang isteri semulianya sebelum ana pergi"tiba-tiba Aziz tersungkur dari meja santapan makanan.Walimah itu menjadi kecoh seketika.Saadah terus meluru pada suaminya,Aziz.Aziz telah pergi selamanya..Saadah menjadi balu..

2 tahun kemudian

Hari ini merupakan hari bahagia pada Suhaili..dia telah menunaikan amanah dari arwah Aziz untuk menjaga Saadah..setelah Aziz pergi Suhaililah banyak mengurus dan membantu Saadah.Cukup berat pada Saadah..meskipun sebenar dia tak menyayangi Aziz tapi kehilangan seorang suami cukup perit bagi Saadah.Untuk mengisi kekosongan itu,Saadah menerima pinangan dari Suhaili malah dia juga mendapat wasiat dari Aziz untuk berkahwin dengan Suhaili.Tenyata suaminya menyedari yang dia tidak cintakan Aziz..bukan dia mahu menduakan suaminya tapi hakikatnya cinta dan kasihnya pada Suhaili.Disebabkan kasih pada Suhaililah dia meminta untuk putus ikatan taqdim mereka kerana dia menyedari Suhaili sedikit alpa pada Pencipta dan dia sedari dia telah menyebabkan Suhaili mempunyai masalah hati..Saadah tak mahu dia jadi fitnah pada Suhaili..seorang pejuang tidak sepatut tewas hanya kerana cintanya pada seorang serikandi..Saadah juga menerima pinangan Aziz semata untuk menjaga perasaan naqibahnya Kak Nah yang mempertemukan mereka..

"Wahai serikandiku,abang benar bersyukur dengan pertemuan ini..abang yakin selama ini bila kiya benar ikhlas cinta kita pada seseorang semata kerana Allah dia akan pertemukan kita..percayalah hati ini tak pernah berubah dan setia menunggumu selama ini.."Suhaili meluahkan semua isi hatinya di malam pertama mereka.."

"Maafkan dinda ya abang..ana terlalu ikut perasaan selama ini..percayalah perit sebenar untuk ana meminta kita putus 10 tahun lepas dulu tapi kerana tak mahu lihat abang hanyut dengan cinta manusia dan menjadi fitnah pada perjuangan ana tekad..abang..maffkan ana..bawalah ana ke syurga boleh..berjanjilah untuk sehidup semati dengan ana tapi minya kalau benar sayangkan ana sedalam mana pun cintailah Allah lebih dari segalanya.."

Keduanya menangis pada malam tersebut..ternyata Allah mempertemukan mereka juga..




#ingatlah cinta pada manusia memang fitrah tapi jangan dilupa cinta pada Allah paling agung..andai andai benar mencintai seseorang ikhlas kerana Allah tapi kalau dia bukan milikmu kamu kena terima..

3 comments:

This comment has been removed by the author.
 

salam.. akhie.. syukran atas coretan novel yg sedikit sebanyk memberi kesedaran pd diri kt semua.. cinta manusia akan berubah bila, cinta pd bunga akan layu tp cinta pd ILAHI akan keakl utk selamnya.. doakan ana mg bertemu mujahid yg soleh membimbing ana ke jln redhanya, lbh uatama kan perjuangan ISLAM dan fhm tgjwb kita khalifahnya.. moga hdp kt sebgagai ansaruallah diberkati allah.. insya-allah.

 

Post a Comment