AKU CUMA HAMBA HINA LAGI BANYAK DOSA.TIDAK LAYAK BERGELAR PENCINTA_TARBIAH

Sesungguhnya sebaik-baik tarbiah adalah tarbiah Allah.

Mak..Kalaulah Kau tahu..

Mlm semalam aku mengikuti usrah kawasan,memang banyak sekali pengisian yang aku dapat melalui usrah ni..ini jela cara untuk aku tingkatkan tarbiah dan terus dalam perjuangan ini..aku tak mahu menjadi 'futur' ketika cuti panjang ni..setengah sahabat aku lihat masa cuti nila dah jadi futur... jadi tak hairanlah ramai futur lepas abis belajar atau kahwin sebab mereka sendiri dah futur ketika cuti panjang..

Aku berasal dari family yang bukan ditarbiah..x seperti sahabat lain malah fikrah family aku adalah biru..untuk ke usrah pemuda di markas Pas ni aku terpaksa berhelah..memang setiap malam rabu mak dan ayahku akan ke masjid negeri belajar mengaji..yala kenalah belajar sebab dah tua kalau x pandai mengaji takut malu lak..aku bersyuKur sekurang mereka diberi hidayah untuk belajar mengaji..dan pada masa mak dan ayahku belajar mengaji nilah aku akan ikut usrah pemuda..biasanya aku akan pulang dlm 11 lebih ke rumah..alasan aku berikan pada mereka aku mendengar kuliah tafsir..

"Awk gi belajar tafsir dekat mana eri"tanya mak ku..
"Orang belajar ada dekat surau"..
Aku bukannya menipu tapi itulah helah untuk aku pergi usrah..memang dalam usrah pun aku belajar tafsir quran..

"Eh awak pun baca internet ni..bukan boleh percaya internet ni..surat khabar kan ada..awk sokong pembangkang ke"..tanya mak aku pg tadi bila melihat aku membuka web malaysiakini dan harakah daily
"x dala org baca dua2 sekali..kena baca dua2 pihak.."jwb aku
"Jadi apa rumusan awk buat"mak aku cuba provok aku nampaknya cetus hatiku..
"Dua2 ada betul ada salah"jwpn selamat dariku..
Memang mak seorang yg sangat menyokong parti kebangsaan melayu tu..mak aku bekerja di Jabatan kemas..org2 Kemas ni memang semua Umno..aku terfikir..bagaimana bila aku kahwin nanti dan terus terang berjuang dgn gerakan Islam ni..mungkinkah mak aku akan redha dgnku..agaknya kalau aku nak kahwin esok pasti mak aku tanya mak ayah dia tu org mana..kalau hijau pasti x setuju..kalau aku menjadi calon pilihanraya lak gana..hmm aku cuma boleh bg cth teladan di rumah shj..inilah kesulitan aku hadapi bila berada di rumah..berdepan dgn family yg fikrah pasti nasionalis ni..

Mak..
Kalaulah Kau tahu parti kau sokong itu zalim..
Mempunya undang-undang zalim yg tangkap org tanpa bicara..
Tapi kau fahami sbg undang-undang untuk perangi keganasan negara..

Mak..Kalaulah kau tahu yg kerajaan itu kaut untung rakyat..
hanya mahu kayakan perut mereka sahaja..
Tapi kau anggap apa dikata pembangkang itu salah..
Kerajaan banyak menolong rakyat dan memberi bantuan..
Rakyat patut berterima kasih pada kerajaan..

Mak..
Kalaulah kau tahu yg agama dan politik itu x harus dipisahkan..
Tapi kau menganggap yg agama itu tak boleh bercampur dgn politik..
Bagimu masjid bukan tempat bincang politik..

Mak..
Andainya kau tahu yg anakmu ini menyokong gerakan Islam..
Serta menentang parti yg kau sokong dan sanjungi..
Bagaimanakah perasaanmu
Biarlah aku terus merahsiakan fikrahku ini..

YA ALLAH KAU BERILAH HIDAYAH PADA KELUARGAKU AGAR MEREKA MENYOKONG PERJUANGAN ISLAM

0 comments:

Post a Comment