AKU CUMA HAMBA HINA LAGI BANYAK DOSA.TIDAK LAYAK BERGELAR PENCINTA_TARBIAH

Sesungguhnya sebaik-baik tarbiah adalah tarbiah Allah.

Tiada Hadiah Hari Guru Utkku

Salam buat pembaca yg sudi membaca coretan dari hamba yg hina lagi berdosa dan tak layak bergelar pencinta tarbiah ini.Buat pengetahuan semua hari ini sekolah kafa tempat aku mengajar membuat sambutan hari guru..hmm pertama kali aku menyambut sebagai seorang guru..menjadi guru memang sukar sebenar..mula bila aku star mengajar aku ingat kacang je ajar budak-budak ni tapi banyak juga kerenah yg aku kena lalui..

Seperti biasa hari Isnin akan buat perhimpunan murid2 dahulu..hmm tapi hari ni lain skit sebab budak2 berkumpul dlm dewan utk menyambut hari guru..buat pengetahuan aku mengajar darjah 4,5 dan 6 serta pernah jd guru ganti pelajar pra...aku juga bertindak sbg guru kelas darjah 6 tapi budak darjah 6 faham jelah nak Upsr jrg dtg sekolah kafa ni..dorg dtg pun hari khamis dan jumaat je... hari lain ada kelas tambahan..tapi hari ini Isnin 18hb Mei mereka dtg sebab sekolah x da kelas tambahan..hmm adalah dlm 10 org dtg..

Agenda sambutan sederhana je..mula2 murid2 ni dari setiap kelas buat persembahan..majoriti nasyid..dlm duk tengok gelagat budak2 ni ku perhatikan ada yg membawa kuih utk jamuan dan ramai yg membawa hadiah utk guru mereka.Di sekolah ni utk sesi ptg ada 5 org ustazah dan 2 ustaz..2 ustaz tu akulah dgn sahabatku Bukhari..kat sekolah ni budak panggil aku Ust Wan je..hmm rasa mcm segan bila budak panggil gitu sebab gelaran ustaz tu payah nak pegang tu oii..nak banding diriku yg banyak kejahilan dan dosa ni x layak terima gelaran tu..

Mula2 setiap kelas buat persembahan..x banyak pun kelas,darjah 6,5 dan pra sekelas je..darjah 4 dan 1 2 kelas..hmm pastu setiap guru medeklasikan sajak lak..aku dgn bukhari buat persembahan on the spot je nyanyi nasyid Al-Amal..pas je persembahan setiap kelas buat jamuan sendiri tapi aku lain lak..budak kelas aku dark=jah 6 menumpang jamuan kelas lain lak..hehe dah dorg pun skit bawa makanan x dalah kelas lain dorg tempah mee goreng belaka dgn kuih2..

Hmm biasalah setiap murid pasti berebut nak bagi hadiah kat guru dorg even guru kafa je pun..aku lihat wah bukan main byk hadiah ustzh2 ni dpt dari murid dorg..wahhBukhari pun dpt gak tau maklumlah Ustaz paling popular kat kafa ni..aku??aku x da sorg pun murid bg hadiah kat aku..aku memang x harap hadiah pun sebab apa sgt aku berjasa kat sekolaah ni..aku x perlu dihargai sebenar..memang aku pasang niat awal dah masa dtg mengharapkan agar aku x dpt hadiah apa2 pun..

Time balik Bukhari menawarkan sedikit hadiah dia dapat kpdku..ehh org bagi ambiklah nak bg ke aku lak qorie ni..ish22 aku x sanggup terima woii..bgku aku x layak dpt sebarang apa2 pun la..aku teringat masa aku dpt gaji hari tu pun aku sbnr berat nak tima..yalah x pasal sekolah bg saguhati dlm 100lbh kat aku padahal aku x berjasa apa pun..aku cuma mengajar ngaji jawi serta perkara asas fardu ain lain mana mampu je..ishhh

Aku perasan rupanya aku sorg je guru yg x dpt hadiah tp aku x kisah pun..seumur hidup aku pun jrg dpt hadiah ni..aku x mahu sebarang hadiah sebab aku bukan berjasa sgt pun kat dorg,,bgku hadiah terbaik utkku kejayaan budak2 ni semua terutama kelas aku pegang darjah 6 ni utk berjaya dlm Upsr..palaing pnting dorg faham tntg Islam tu

Aku bukannya mahukan hadiah..
Bukan mahukan duit..
Aku cuma mengajar apa yg aku mampu..
Biarpun tiada hadiah utkku..
Biarpun aku diberi upah yg ciput..
Biarpun begitu aku tetap mahu..
Anak2 bangsaku berjaya
Berjaya menjadi org nerguna..Berjaya dunia akhirat..

Apakah aku layak menerima hadiah..
Sedangkan aku tak banyak berjasa pun..
Layakkah aku dipanggil ustaz oleh muridku
Sedangkan aku x layak memegang gelaran itu
Aku seorang ustaz yg x layak mendidik sebenar..

BUAT ANAK DIDIKKU YUSUF,AINUL,SHAFIQAH(sekadar menyebut berapa nama muridku) KETAHUILAH USTAZMU INI HANYA INSAN BIASA..TIADA APA ISTIMEWA DAN SEBENAR X LAYAK DIPANGGIL USTAZ OLEH KALIAN..MOGA KAMU SEMUA BERJAYA DUNIA AKHIRAT

0 comments:

Post a Comment